Kovin on meitä moneksi, kansanvallan korjaajiksi

Joskus, hyvin kauan sitten kirjoitin aiheesta Hyssälän hössötys.  Se Liisa Hyssälästä. Jouni Backmanista ei sivustollani paljoa näy, selkeimmin kuitenkin artikkelissa Kovin on meitä moneksi... Kummastakin artikkelistani saa kuitenkin käsityksen tavastani arvostaa näitä kahta valtioviisasta. 

Nyt he yhdessä ovat suomalaisen kansanvallan pelastamisen kimpussa. Kaksi entistä ministeriä teki raportin kansanvallan korjauksista: Vaalibudjeteille katto, kansanedustajille mahdollisuus äänestää etänäHeidän perusväitteensä on, että Suomen menestystarina hiipuu, ellei kansanvallan rakenteita uudisteta. Heidän visionsa on Kansanvallan peruskorjaus. Tarvetta en todellakaan kyseenalaista.

Kyseisen työpaperin tiivistelmä tuo esille toiminnan 7 painopistealuetta, yksilöiden niiden osalta Nykytilan, Tavoitetilan ja Toimenpiteet. Painopistealueina todetaan.


  • Kansanvallan tila
  • Päätöksenteon puitteet
  • Puolueet
  • Eduskunta
  • Valtioneuvosto
  • Ilmiöpohjaisuus
  • Ministeriöiden alainen hallinto


Olen vakuuttunut, että kyseinen julkaisu, asianmukaisesti painettuna kuluu hiirenkorville puolue-eliittimme työteliäissä käsissä kansanvaltaamme pelastettaessa. 53 toimenpidesuosituksen määrä kyllä panee miettimään, josko peruskorjauksesta näillä eväillä tulee, vanhaa sanontaa lainaten "ei lasta ei paskaa".

Epäilyksen innoittamana käväisin myös omassa arkistossani, kansanvalta eli demokratia kun on ollut yhtenä kirjoitteluni keskeisenä teemana sen alusta alkaen. Hakusanana demokratia. Jo toisesta artikkelista pääsin kiinni 27. 3. 2012 artikkelissa esittämääni analyysiin kansanvaltamme tilasta artikkelissa Kansalaiset vaativat sekaantumisvapautta?

Helpottaakseni lainsäätäjänä toimivien puolueittemme edustajien raskasta työtaakkaa liitän alle luettelon tärkeimmistä konkreettisesta muutoksista. 

Seuraavilla muutoksilla pääsisi hyvään alkuun:

  1. Perustuslain 29§ tulkinta ja rikkomisen sanktiointi.
  2. Puolueiden merkityksen supistaminen vaali- ja samanmielisten yhteydenpito-organisaatioksi.
  3. Nykyisen julkisista varoista puolueiden itselleen päättämän puoluetuen kriminalisointi.
  4. Puhtaasti yksityiseen, vapaaehtoiseen rahoitukseen perustuvan rahoitusmallin toteuttaminen demokratian turvaamiseksi ja vaikkapa puolueiden toiminnan rahoittamiseksi.
  5. Puolueiden nyt jo itselleen ja lähipiirilleen haaliman omaisuuden kansallistaminen ja soveltuvin osin yksityistäminen
  6. Yksittäisen ehdokkaan tukijan vaalirahoituskaton (1700 euroa) ja ilmoitusvelvollisuuden ulottaminen koskemaan myös puolueita.
  7. Oikeuskanslerin ja perustuslakivaliokunnan tehtävien sisäisen ristiriitaisuuden poistaminen perustamalla puolueista ja siis eduskunnan päätöksestä irrallinen, itsenäisesti toimiva "perustuslakisyyttäjänvirasto" ja perustuslakituomioistuin


Eikä toimenpiteitä ole seitsemää enempää. Kunhan nämä saadaan toteutettua voi Eduskunta ihan huoleti siirtyä noihin Hyssälän ja Backmanin hienosti yksilöimiin toimenpiteisiin. 

Kuten alussa totesin, tarvetta kansanvaltamme peruskorjaamiseen en todellakaan aseta kyseenalaiseksi. En enää moneen, moneen vuoteen. Enkä varsinkaan nyt; kuten PohjanPoika kommentissaan totesi "Ei tarvitse olla kovin etevä ennustaja jos toteaa, että se mitä USA nyt, sitä Eurooppa huomenna." Tähän remonttiporukkaan sen sijaan yhtä paljon kuin Isänmaan partureihin.

Kommentit

  1. Hesarin mielipidepalstalla julkaistiin, jälleen kerran, kannanotto kansanvallan elendiasta Suomessa. Koska se saumattomasti liittyy osana tähän artikkeliin kopioin sen tähän ennen kuin siihen muutaman kommentis lisään.


    "ENTISET poliitikot Liisa Hyssälä (kesk) ja Jouni Backman (sd) pohtivat Sitran selvityksessä kansanvallan korjaamista. Ministereinäkin toimineet selvittäjät esittävät muun muassa sitä, että puolueiden rahoitusta vahvistetaan, jotta ne voivat mahdollistaa ihmisen osallisuuden ja poliittisen ohjelmatyön. Eli vaikka puoluejärjestelmä on selvittäjien mielestä rikki, järjestelmään pitää kaataa lisää julkista verorahaa.

    Miksi puolueet ovat irtaantuneet kansanvaltaisuudesta? Siksikö, että puoluetuki ja eduskuntaryhmien rahoitus tulee valtion ja myös kaikkien veronmaksajien yhteisestä pussista?

    Puolueiden rahoitusta ei pidä lisätä, vaan päinvastoin sitä tulisi vähentää tai lopettaa kokonaan. Näin puolueissa olisi mietittävä jäsenyyttä ja sen merkitystä poliittisessa toiminnassa ja sen rahoittamisessa. Miten sitoutamme ihmiset, miten saamme hänen ajatuksensa mukaan yhteiseen kannanmuodostukseen ja miten saamme hänet maksamaan jäsenmaksunsa?

    Kun puolueet joutuisivat palaamaan juurilleen jäsentensä liikkeeksi ja jäsentensä rahoittamaksi järjestöksi, tämä voisi johtaa siihen, että poliittisen puolueen jäsenten mielipiteitä kuunneltaisiin herkemmin puolueiden paikallisissa, maakunnallisissa ja valtakunnallisissa elimissä, ja aito jäsenten mieli­pide näkyisin myös päätöksen­teossa. Todennäköisesti se myös aktivoisi kansalaisia vaikuttamaan ja osallistumaan aiempaa vahvemmin yhteisten asioiden hoitamiseen.

    Tuomas Koivuniemi
    Kauhajoki

    Ja puoluerahoituksen siirtäminen eduskunnan päätettäväksi on kieltämättä keskeinen eduskunnan tekemistä, kansanvaltaa rapauttavista päätöksistä. Kun asiasta muutamankin kirjoituksen olen julkaissut laitetaan tähän nyt muutama linkki.

    http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2008/05/demokratiasta-kannattaa-maksaa.html
    http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2007/03/tulosvastuuta-demokratiaan-ehdotus.html
    http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2012/12/holmolan-ristiriitaiset-ikiaikaiset.html

    Kun ne on kirjoitettu keskimäärin jo noin 10 vuotta sitten tulkoon todettua, että varsinaisen asian - puoluerahoituksen - osalta olen jalostanut tuota ensimmäistä mallia. Mutta mitä niitä kaikkia esille kaivamaan yhden Hyssälän, Backmanin ja SITRAn provosoimana? Etsimällä nuo kyllä löytyvät, vaikkapa hakusanalla TARASTI.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Koko viikon meitä NATOttaa

Mistä tässä oikein on kysymys?